Přeskočit na obsah

Pravidlo 1.

Salon bez jasné cesty k tvorbě zisku není podnikání, ale jen koníček

Poměrně často se na našich seminářích setkáváme s absolventkami kosmetických škol nebo rekvalifikací, kterým celou dobu studia vštěpovali myšlenku, aby nečekaly, že je kosmetika uspokojivě uživí a klientky budou hledat minimálně 5 let. Máte jiné zdroje výdělku, abyste si mohli dovolit tak nákladný koníček.

Jestli ne, je čas na změnu myšlení. 

Pro začátek bude stačit uvědomit si, že podnikání v salonu je stejné podnikání jako jakékoliv jiné a udělat několik zásadních věcí, které ale drtivá většina kosmetiček nedělá. Patří k nim aktivní získávání informací a vytvoření alespoň jednoduchého, nicméně nezbytného marketingového plánu a trocha počtů. Kolik vás bude stát vybavení salonu a materiál, veškeré pravidelné náklady na provoz, kolik lidí bude muset váš salon navštěvovat, aby se vám podnikání vyplácelo a z toho plynoucí tvorba cen, kde takové lidi najdete a pomocí jakých nástrojů je k vám do salonu přivedete. Také kolik peněz máte na rozjezd nebo změnu k dispozici a jestli vám vůbec budou stačit.

Vytvořit si smysluplný plán není zase tak složité, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale jednoznačně vám pomůže k utřídění myšlenek a priorit a ochrání vám před neuváženými investicemi. Především ale budete mít váš salon od začátku svůj systém a tím pádem i daleko větší šanci uspět a co nejdříve vydělávat.

Pravidlo 2.

Když se do něčeho pustíte, mějte stále na paměti, proč to děláte

Vašemu cíli musíte opravdu věřit a všem to ukažte. V salonu jistě nechcete podnikat jen na zkoušku, proto jen silným postojem a rozhodností ve všem, co děláte a proč to děláte, získáte fanoušky. Mějte vždy na paměti, že nikdy nemůžete uspokojit všechny, jak se o to mnohé salony pokouší a tuto nebezpečnou myšlenku byste měli co nejdříve opustit. Protože jak praví jedno ze základních pravidel marketingu: Kdo chce prodat všem, nakonec neprodá nikomu. Když si ale budete stát za svým přesvědčením, budete mít takové klienty, kteří to ocení a kterým bude vaše filozofie blízká.

Nebo se vám stalo, že jste s jasnou vizí začali a na cestě jste se poznenáhlu ztratili? Někdy se stačí zastavit, rozhlédnout se kolem a připomenout si, s jakým snem a cílem jste začali a co jste chtěli světu předat.

Pravidlo 3.

Základem nabídky by měla být taková služba, kterou budou chtít lidé i za 20 let

Co vždy lidé chtěli, chtějí a budou chtít i za 20 let? Dotek, energii, relax a fungující systém péče na míru. Jakmile začnete systematicky podléhat „módním“ trendům a tímto způsobem se snažit oslovit a uspokojit rozmanité chutě a požadavky co největšího počtu lidí, budete stále hledat novou klientelu.

Móda je jak známo pomíjivá a v kosmetice i relativně krátkodobá (solária, prodlužování řas, permanentní make-up, stále nové generace přístrojů). Když se ale zaměříte na trvalé hodnoty, které budou pevným základem vaší nabídky, budete mít služby, které nikdy z módy nevyjdou.

Pravidlo 4.

Učte své klienty

Předávání vašich vědomostí a tipů v kosmetické péči je nejlepší způsob reklamy a získáte si tím fanoušky, kteří si k vám vytvoří pouto a budou vám věrní. Budujete si tím svoji značku, vaši pověst a nálepku odborníka. Své vědomosti a zkušenosti nemusíte předávat pouze prostřednictvím článků na blogu svých stránek, příspěvků na FB, diskusí nebo místního tisku. Především to zkoušejte dělat jednoduše ústní formou při pravidelných návštěvách vašich klientů nebo při akcích či větších setkáních s vašimi klienty, které pro ně pravidelně pořádáte.

Díky tomu vás klienti budou respektovat, budou vám věřit a doporučovat vás. Nejslavnější lidé jsou také známí proto, že se dokážou podělit o vše, co umějí nebo znají. Dobře totiž vědí, že samotné recepty nestačí, ale musíte k nim přidat svoji vlastní osobní hodnotu a hodnotu vašich zkušeností. Proto se také nebojí konkurence. Znamená to propagaci vás samotných a vašich názorů.

Pravidlo 5.

Vše, co se týká vašeho salonu prodává a je váš marketing

Když se řekne marketing v salonu, hodně kosmetických profesionálů si tento pojem spojí s jeho reklamou. Ano, ale je to pouze jedna jeho malá část. Marketing je naprosto veškeré strategické plánování činností ve vašem salonu, tzn. jsou to veškeré kroky vedoucí k tomu, aby vaše služby a produkty někdo chtěl, byl ochoten vám za ně dát své peníze a aby takových lidí byl dostatek.

Také každé slovo, každý email, každý telefonát, každá malá pozornost, tiskoviny, čistota, doplňky, hudba, vůně i detaily jsou střípky, které rozhodují o spokojenosti vašich klientů, o vaší prestiži a jsou zároveň vaším marketingem. Navíc všechny tyto věci také vysílají signál k vašim potenciálním klientům kdo jste a co od vás a vašich salonů mohou očekávat.

Pravidlo 6.

Peníze a čas do dalšího vzdělávání jsou nejlepší investicí

Kosmetický průmysl je jeden z nejvíce dynamických oborů současnosti. Proto je zarážející, jak často je slyšet názor, že když někdo dělá v salonu 15 let, vše se už naučil a klienty má, tak co. Stejně jako v případě, když kosmetičky prohlásí, že nemůžou ze salonu na den či dva odjet, protože mají objednané lidi a nemůžou si dovolit přijít o denní tržbu.

Obě varianty jsou nebezpečné a bohužel i hloupé a směšné zároveň. Vyvíjejí se neustále jak produkty profesionální kosmetiky, postupy nebo způsob komunikace, tak především marketing, chování a potřeby klientů. Salony, které si to neuvědomují jsou právě ty, které krachují a skomírají a neumí si to vysvětlit jinak, než tvrzením, že lidé nejsou ochotni za tyto služby utrácet peníze nebo jen velmi málo a občas.

Nejen, že další vzdělávání a hlavně následné zavádění vědomostí do podnikání vám několikanásobně zvýší příjmy, ale zajišťuje stabilitu salonu do budoucna. Položte si jednoduchou otázku. Svěřili byste se vy sami do péče např. chirurga s vědomostmi, které byly aktuální před 20 lety?

Pravidlo 7.

Nestarejte se o konkurenci, ale raději o své klienty

Konkurence vám účty platit nebude. Klienti jsou ti, kteří vám nosí peníze a rozhodují o tom, jestli budete prosperovat a budete úspěšní. Konkurence je dobrá pouze pro inspiraci, ale její slepé kopírování k ničemu dobrému nevede. Může se stát, že váš salon ztratí identitu, kdy vaši původní představu pomalu požírá potřeba reagovat na vše, co se děje a říká ve vašem okolí. Nebo můžete začít kopírovat něco, co vás i salon, který kopírujete, zavede do slepé uličky a následně vše napravit a vrátit zpět vás bude stát další peníze, energii, čas i nervy.

Nemusíte konkurovat ani cenou, ani nemusíte mít všechno, co mají ostatní a co je zrovna v módě. Zaměřte se raději na vaše klienty, protože o úspěchu rozhoduje vždy pouze to, co zkopírovat nejde. Úroveň servisu, komunikace, odbornost, splnění toho, co vašim klientům slibujete a to, v čem jste jiní než ostatní, protože tím se také stáváte pro klienty zajímavými.

Pravidlo 8.

Zaměřte se na cílovou skupinu, ke které sami patříte

Nesnažte se přemýšlet o tom, co potřebují úplně jiní lidé, než jste vy sami a mezi kterými se pohybujete. Výsledek by byl nepřirozený, vy se budete cítit nejistě a většinou se vám takový záměr nepodaří dlouhodobě zvládat. Aby se vám v podnikání dařilo, je třeba se řídit tzv. čtyřlístkem víry. Žádný strach, nemá to s náboženstvím nic společného. Je ovšem nutné vždy věřit 4 základním věcem, abyste působili autenticky a přirozeně:

  • Věřit v sebe

Sebevědomý člověk má v sobě pokoru, věří ve své schopnosti a věří, že něco dokáže, protože na sobě pracuje a má zájem se zlepšovat.

  • Věřit v produkt, firmu

Cokoliv v salonu nabízíte, vždy musíte své službě, produktu nebo firmě, která produkty vyrábí, bezpodmínečně věřit. Jestliže máte i sebemenší pochybnosti o kvalitě nebo účincích, klienti to vycítí a těžko si budete získávat jejich důvěru, že své peníze utrácejí na správném místě.

  • Věřit v lidi

Nestačí věřit v sebe, ale i v okolí. Věřit v ostatní lidi. Když se necháte ovlivnit negativním myšlením nejbližšího okolí, které bude tvrdit, že všichni vás chtějí jen využít, že lidi nechtějí utrácet peníze za služby nebo že péče o sebe pro ně není priorita, že jsou divní, nebo vás svým chováním tlačí do kouta, jen velmi těžko budete hledat motivaci do práce.

  • Věřit v to, co děláte

Neboli jak moc vás práce baví a to, že si jen těžko dokážete představit, že byste dělali něco jiného. Není silnější motor, než být přesvědčeni, že vaše práce má smysl a díky ní pomáháte spoustě lidí a děláte je spokojenějšími.

Pravidlo 9.

Zjednodušujte nabídku

Stejně jako v restauracích, platí to i v salonech krásy. Vždy je lepší mít menší nabídku ošetření, ale zaručit, aby služba byla naprosto špičková. Mnohdy majitelé salonů, v dobré víře, že osloví a zaujmou co nejširší okruh případných zájemců, dělají zásadní chybu, kdy se rozhodnou nabízet tzv. všechno a všem. Levné i dražší ošetření, přístrojové procedury, permanent, umělé řasy, deset druhů masáží a navíc ještě bělení zubů. Třeba se někdo chytí.

Ovšem pravda je taková, že několikastránkový ceník nikoho neohromí. Naopak. Nikdo nebude věřit, že všechna ošetření zvládáte na 100 %. 

Stejné je to i s nabídkou více značek pleťové péče v jednom salonu. Nejen, že klienti jsou zmatení, v jaké kvalitativní i cenové úrovni se salon vlastně pohybuje a pro koho služby děláte, ale držet dvě a více značek vás finančně daleko více zatěžuje a navíc nevyužijete potenciál ani jedné z nich naplno. Nabídka by měla mít logiku a ošetření by se měla dát doplňovat či kombinovat. Pak se dá kvalita nabídky stále vylepšovat.